محور3و6از برنامه تعالی مدیریت همراه با معیار و زیر معیار و دامنه های استاندارد
مربوط به این دو محور جهت بررسی و مطالعه و آماده نمودن مستندات توسط همکاران
محورها ،معيارها ، زير معيارها و دامنه هاي استاندارد در مدل تعالي مديريت مدرسه
نمون برگ3
استان : | منطقه : | دورهی تحصيلي: | نام مدرسه : | نام مدير: |
محور توسعهي مشاركت كاركنان در مدرسه :در مدارس متعالي با مشاركت كاركنان در تصميمسازي، تصميمگيري، برنامهریزی و ادارهی امور مدرسه، بهرهگيري از دا نش و توان آنان را امکانپذیر ميكنند. در اینگونه مدارس، ضمن ترويج عدالت با تعامل مؤثر ميان مدير و كاركنان، انگيزه و تعهد سازماني تقویتشده و فعّاليّتهاي مدرسه در مسير بهبود مستمر و تعالي قرار ميگيرد. |
ردیف | معيار | سقف امتیاز | زير معيار | دامنه ي استاندارد | امتیاز | امتیاز مکتسبه | نحوهی ارزیابی |
|
1 | کیفیتبخشی به شوراي مدرسه | 13 | تشكيل منظّم جلسات شورا بر اساس مصوبات شوراي عالي آموزشوپرورش | هر جلسه 25% امتياز | تا 5 |
| بررسي مستندات |
|
بررسي مسايل مهم مدرسه | 40 تا 70 % جلسات | تا 2 |
| مصاحبه و بررسي صورتجلسات |
||||
بيش از 70% جلسات | تا 4 |
|||||||
مشاركت اعضاء در اجراي مصوبات
| 100% اعضا | تا 2 |
| مصاحبه و بررسي مستندات |
||||
100%مصوبات | تا 2 |
|||||||
2 | کیفیتبخشی به شورای معلمان | 19 | تشكيل منظّم جلسات شورا بر اساس مصوبات شوراي عالي آموزشوپرورش | تا 4 جلسه | تا 1 |
| بررسي مستندات |
|
5 تا 7 جلسه | تا 2 |
|||||||
8 تا 10 جلسه | تا 3 |
|||||||
بررسي مسايل مهم مدرسه | 40 تا 70% جلسات | تا 2 |
|
مصاحبه و بررسي صورتجلسات |
||||
بيش از 70% جلسات | تا 4 |
|||||||
آگاهي تمامي كاركنان از مصوبات شورا | 40 تا 70%معلمان | تا 1 |
||||||
بيش از 70%معلمان | تا 2 |
|||||||
كاربست مصوبات شورا در برنامهها و حل مسائل مدرسه | 40 تا 70% مصوبات | تا 3 |
| مصاحبه و بررسي مستندات |
||||
بيش از 70% مصوبات | تا 6 |
|||||||
مشاركت معلمان در تصميم گيري ، برنامه ريزي و اجراي برنامه ها | 40 تا 70% اعضاء | تا 2 | مصاحبه بررسي مستندات |
|||||
بيش از 70% اعضاء | تا 4 |
|||||||
|
|
|||||||
ردیف | معيار | سقف امتیاز | زير معيار | دامنه ي استاندارد | امتیاز | امتیاز مکتسبه | نحوهی ارزیابی |
3 | مشاركت كاركنان درتدوين چشم انداز، ميثاق نامه و برنامه عمل مدرسه | 6 | مشاركت در تدوين چشم انداز | 40 تا 70% كاركنان | تا 1 |
| مصاحبه |
بيش از 70% كاركنان | تا 2 |
||||||
مشاركت در تدوين برنامه عمل مدرسه | 40 تا 70% كاركنان | تا 1 |
|
||||
بيش از 70% كاركنان | تا2 |
||||||
مشاركت در تدوين ميثاق نامه | 40 تا 70% كاركنان | تا1 |
|
||||
بيش از 70% كاركنان | تا2 |
||||||
4 |
حضورموفق در عرصه هاي مختلف و ايجاد سازوكارهاي تشويقي | 14 | شركت كاركنان درجشنواره ها ، مسابقات ، همايش ها ، كنفرانس ها و ... | 40 تا 70% كاركنان | تا2 |
|
مصاحبه و بررسي مستندات |
بيش از 70% كاركنان | تا4 |
||||||
تقدير از كاركنان فعال و موفق درعرصه هاي مختلف (مرتبط با آموزش و پرورش ) | 100% كاركنان هدف | تا 3 |
| مصاحبه وبررسي مستندات |
|||
انعكاس موفقيت ذينفعان در نشريات مدرسهای ،منطقهاي يا محلي و تارنمای مدرسه ، منطقه و..... | 10 تا 50% | تا 1 |
| بررسی اخبار منتشرشده |
|||
51 تا 100% | تا 3 |
||||||
ايجاد فرصت انتقال دانش و مهارت کارکنان موفق در جلسات اوليا، ، كاركنان در سطح منطقه | ايجاد هر فرصت انتقال به اوليا 5/0 امتياز | تا 2 |
| مصاحبه |
|||
ايجاد هر فرصت انتقال به كاركنان 5/0 امتياز | تا 2 | ||||||
سقف امتیاز | 52 | مجموع امتياز مكتسبه |
|
|
محورها ،معيارها ، زير معيارها و دامنه هاي استاندارد در مدل تعاليمديريت مدرسه
نمون برگ6
استان :بوشهر | منطقه :سعدآباد | دورهی تحصيلي:متوسطه دوم | نام مدرسه :سمیه | نام مدير:صدیقه محمدی |
||||||
محور توانمند سازي كاركنان :مدارس متعالي ضمن ايجاد سازمان يادگيرنده، توانايي كاركنان خود را در سطوح فردي، گروهی و سازماني مديريت نموده و زمينههاي ارتقای سطح صلاحيتهاي علمي و حرفهاي آنان را فراهم ميسازند و در مسير بهبود مستمر و تعالي قرار ميگيرد. |
||||||||||
ردیف | معيار | سقف امتیاز | زير معيار | دامنه ي استاندارد | امتیاز | امتیاز مکتسبه | نحوهی ارزیابی |
|||
1 |
بسترسازي و توسعهی فرهنگ مطالعه و پژوهش
| 25 | تشكيل كميتهي پژوهشي مدرسه | یک كميته | 1 |
| بررسي صورتجلسات |
|||
شناسايي، اولويتبندي و مستندسازي مسائل مدرسه با مشاركت كاركنان در زمینههای مختلف ( (علمي –آموزشي ،فرهنگي- تربيتي، بهداشت - سلامت،اداری-مالي،تجهيزات و.....) | هر زمينه 5/0 امتياز | تا 3 |
| بررسي مستندات |
||||||
مشاركت داوطلبانهي مدير و ساير كاركنان در مطالعات پژوهشي (درس پژوهي،اقدام پژوهي،پژوهش روايتي و مطالعات موردي و...) | از 10 تا 50% كاركنان | تا 2 |
|
مصاحبه و بررسی مستندات |
||||||
بيش از 50 % كاركنان | تا 4 |
|||||||||
كاربست نتايج در حل مسائل و بهکارگیری آن در برنامهها | هر مورد 2 امتياز | تا 6 |
| مصاحبه و بررسي نتايج |
||||||
مستندسازي مطالعات فوق، ارائه و انتشارنتايج مطالعات براي استفادهی سايرين | ارائهی نتایج مطالعات در جمع همکاران(هر مورد 1 ) | تا 3 |
| بررسی مستندات |
||||||
انتشار از طرق مختلف در سطح مدرسه (هر مورد 5/0 ) | تا 2 | |||||||||
چاپ در نشریات منطقه(هر مورد 5/0 ) | تا 2 | |||||||||
چاپ يا پذيرش در نشریات علمي، ترويجي يا مجلات رشد (هر مورد 1 امتياز) | تا 2 | |||||||||
برگزاري اردو و بازديد از مراكز علمي، تحقيقاتي و مدارس موفّق براي كاركنان | هر مورد5/0 امتياز | تا 2 |
| مصاحبه و بررسي مستندات |
||||||
2 | آموزش تخصصي – حرفهاي و تبادل تجربه | 15 | نیازسنجی و تعیین سرفصلها و مباحث موردنیاز كارگاههاي آموزشي با محوريت مفاد اسناد تحولي و رويكرد نوين تعلم و تربيت | نیازسنجی يكبار در سال | تا 2 |
| بررسي مستندات |
|||
تعيين سرفصل هر كارگاه آموزشي 5/0 امتياز | تا 2 |
|
||||||||
تنظيم تقويم اجرايي و برنامه مدوّن كارگاههاي آموزشي و اخذ مجوز جهت صدورگواهينامه | تقويم اجرايي هر كارگاه 25/0 امتياز | تا 1 |
|
بررسي مستندات |
||||||
برنامه مدون هركارگاه 5 /0امتياز | تا 2 |
|
||||||||
ردیف | معيار | سقف امتیاز | زير معيار | دامنه ي استاندارد | امتیاز | امتیاز مکتسبه | نحوهی ارزیابی |
|
|
| برگزاري كارگاه آموزشي 8 ساعته ( هر نفر 32 ساعت آموزش ) | هر كارگاه 1 امتياز | تا 4 |
| مصاحبه و بررسي مستندات |
مستندسازي محتوا و مباحث كارگاههاي آموزشي | هركارگاه 5/0 امتياز | تا 2 |
| بررسی محتواي آموزش |
|||
هم انديشي و تبادل تجربه در گروه هاي درسي | هر گروه درسي 5/0 امتياز |
تا 2 |
|
مصاحبه و بررسي مستندات |
|||
سقف امتیاز | 40 | مجموع امتياز مكتسبه |
|
|
همکاران محترم در این بخش می توانند به تعدادی از سایت های مفید دسترسی داشته باشند.در ضمن در صورتیکه شما همکار محترم با سایتی آشنایی دارید که در این قسمت دیده نمی شود با ارسال پیام به مدیر سایت در غنی ترشدن این بخش همکاری نمایید، تا دیگران نیز بتوانند به راحتی از مطالب مفید بهره ببرند.
شکیبا باشید...